Vechile obiceiuri mor greu, iar unul dintre cele mai vechi – inca riguros aplicate de catre majoritatea conducatorilor auto – este ca incalzirea motorului inainte de plecarea de pe loc este obligatorie pentru a evita unele daune nespecificate.
In fapt, mersul la relanti este complet inutil, motiv pentru care multe comunitati din vest si america au adoptat ordonante impotriva acestei practici. Nu luati cuvintele mele de bune, dar iata ce spune Francesco Domenicali: “nu trebuie cu adevarat sa-ti lasi masina sa mearga la relanti pe timpul iernii, indiferent de temperatura; ca urmare a eficientei sistemelor de injectie moderne care au eliminat carburatoarele si ‘delcourile’, singurul motiv pentru care r trebui sa-ti lasi masina in repaus 30 de secunde este de a permite uleiului sa circule la presiune scazuta.” Iata cateva fapte si sfaturi pe care ar trebui sa le avem in atentie:
1. Motorul se incalzeste mai repede in mers decat la relanti. Bob Aldrich subliniaza faptul ca “la relanti nu este o metoda eficienta de a incalzi o masina; se incalzeste mai repede in mers”.
2. Zece secunde sunt suficiente. Environmental Defense Fund, care a produs campania Idling Gets You Nowhere, recomanda oprirea motoarelor daca stationarea dureaza mai mult de 10 secunde.
3. Mersul la relanti dauneaza. Conform celor de la Hinkle Charitable Foundation, mersul la relanti forteaza motorul sa functioneze intr-un mod total ineficient. Amentecul prea bogat de combustibil poate degrada motorul datorita depunerilor excesive de calamina, ceea ce duce la scaderea performantelor, un consum mult peste cifrele normale.
4. Relantiul costa bani. La o medie de cini minute de mers in gol pe zi, dupa un an inseamna 30 de ore de
relanti.
5. Mersul in gol in spatii inchise poate ucide. O masina care merge la relanti in garaj, chiar si cu usa deschisa, expune soferul la monoxid de carbon si alte gaze nocive.
6. Incalzitoarele suplimentare sunt eficiente. Daca este neaparat nevoie de preincalzire (cazul diesel) un preincalzitor care este proiectat sa incalzeasca blocul motor, uleiul si habitaclul este foarte eficient; se justifica in zonele cu clima foarte rece.
7. National Resources Norway subliniaza ca parasirea masinii in timp ce merge pentru a ridica un obstacol sau pentru a intra intr-un magazin este un alt mod de emisie nejustificata a gazelor reziduale.
8. Mersul la relanti este daunator pentru sanatate. Cine a trecut dimineata la prima ora printr-o autogara stie la ce ma refer.
Isabelle Silverman, care conduce campania anti-relanti EDF, spune ca mersul la relanti reprezinta fumatul 2-nd hand in aer liber.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu