AVIZ IMPRUDENTILOR

Asa cum s-a mai spus de nenumarate ori, operatiile stiintei nu sunt lipsite de pericole.
Ele pot provoca nebunia celor care nu sunt foarte stapani pe suprema, absoluta si infailibila ratiune.
Ele pot surescita sistemul nervos si provoca teribile si incurabile boli.
Cand imaginatia este socata si infricosata, acestea pot provoca lesinul si chiar moartea prin congestie cerebrala.
Persoanele nervoase si natural exaltate, femeile, tinerii si pe toti cei care nu au exercitiul stapanirii de sine si se lasa coplesiti de un sentiment de teama trebuie sa fie indepartate de la practicarea magiei.
Nimic nu e mai periculos decat sa se faca din magie un fel de petrecere a timpului liber, cum fac anumite persoane care transforma magia in distractia seratelor. Experientele magnetice operate in asemenea circumstante nu pot decat sa oboseasca subiectii, sa rataceasca opiniile si sa deruteze stiinta. Nimeni nu se poate juca nepedepsit cu misterele vietii si ale mortii, iar lucrurile care trebuie luate in serios sa fie tratate serios si abordate cu cea mai mare rezerva.
Nu cedati niciodata ispitei de a convinge prin efecte. Efectele cele mai surprinzatoare nu se vor constitui in dovezi pentru oamenii care nu sunt dinainte convinsi. Ele pot fi atribuite unor indemanari naturale, iar magicianul privit ca un fel de concurect al lui Robert Houdin sau Hamilton. A cere minuni pentru a crede in stiinta inseamna a te arata nedemn de stiinta. Sancta Santis.
Nu va laudati niciodata cu operele pe care le-ati obtinut, chiar daca ati reinviat mortii. Temeti-va de persecutie. Marele Maestru recomanda intotdeauna tacere bolnavilor pe care-i vindeca si, daca tacerea ar fi fost cu grija pazita, initiatorul n-ar fi fost crucificat inainte de a-si fi desavarsit opera.

Ex Deo nascimur, In Christo morimur, Per Spiritum Sanctum reviviscimus.
(Cu Dumnezeu ne naştem, murim în Hristos, prin Duhul Sfânt reinviem.)

joi, 4 martie 2010

Despre unele simboluri religioase

Monograme, trigrame, tetragrame

XP = primele 2 litere ale numelui grec Hristos (l.greaca X = Chi = H, P = Rho = R).
Alpha si Omega = prima si ultima litera din alfabetul grecesc (in Apocalipsa lui Ioan 1,8, 21,6,22,13, Isus este prezentat drept Alpha si Omega, Inceputul si sfârsitul tuturor lucrurilor).
MR (cu coroana deasupra): initialele Maria Regina (monogramul Sfintei Maria).
Trigramele IHS:
Initialele grecesti ale lui Isus (I = J, H = E, S = Sigma). Initialele legendarului mesaj primit in somn de imparatul roman Constantin cel Mare, inaintea bataliei din Roma impotriva co-imparatului rival Maxentius, din anul 312 (in hoc signo vinces = sub acest semn [al crucii] vei invinge).
In hoc salus (In acest om [se afla] mântuirea).
Iesus habemus socium (Isus insotitorul nostru).
Iesus hominum salvator (Isus mântuitorul omenirii).
Iesus Heiland Seligmacher (Isus mântuitorul, cel ce ne fericeste).
Tetragrama INRI = Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (Isus Nazarenianul Regele Iudeilor, dupa Evanghelia lui Ioan, 19,19).

Simboluri arhitecturale

Triceps (3 capete sculptate), Trei inele imbinate, Triqueta (simbolul Trinitatii), Trinitatea sau Scaunul Milostiveniei (Dumnezeu, Isus si Sf.Spirit ca porumbel).
Fascicol iradiant, Mana din nori lânga o cruce iradianta (simbolul omniprezentei lui Dumnezeu).
Cifra 8 (forma de octogon a baptisteriilor si a cupelor folosite la botez).

Cruci si crucifixuri

Crucea latina, Crucea greaca (cu brate egale), Crucea in forma de T (Crucea Sfântului Anton-Eremitul), Crucea in forma de Y, Crucea Sf.Andrei (cruce in forma de X), Crucea episcopal-patriarhala, Crucea papala, Crucifix (cruce pe care este fixat Isus crucificat) din sec.10-13 (Isus incoronat, reînviat învingator, cu imbracaminte tipica, brate orizontal intinse, picioare paralele, fiecare picior fixat cu un cui), Crucifix dupa sec.13 (Isus-Mântuitor, suferind si atârnând pe cruce cu capul plecat, expresie dureroasa, ochi inchisi, coroana de spini pe cap, picioare unul peste altul fixate cu un singur cui, vestmânt sumar in jurul soldurilor si fluturând in vânt), Crucifix complex (Isus insotit de ingeri, Sf.Maria si apostolul Ioan).
Simbolurile patimilor lui Isus
Cruce, Esarfa cu emblema INRI, Coroana de spini si cuie, Biciul roman flagrum, Bat de isop (Hyssopus officinalis: arbust originar din Asia Mica) cu un burete inmuiat intr-o bautura narcotizanta (vin si smirna), Scara cu care a fost coborât de pe cruce, Cleste si ciocan, Lampasul lui Malchus din Gradina Gethsemane, Punga cu cei 30 de arginti a lui Iuda-Ischariot, Cocosul Sf.Petru din noaptea de joi spre vineri, Cele cinci rani ale lui Isus (2 la palme, 2 la picioare si una la inima), Vestmantul lui Isus, Zarul cu care soldatii romani au tras la sorti vestmântul lui Isus. Steaua (simbolul nasterii) si crucea (simbolul mortii) se folosesc si astazi ca simboluri pentru nasterea sau moartea cuiva.

Simboluri animale si vegetale

Agnus Dei (Mielul Domnului, Mielul bland): simbol al nevinovatiei si rabdarii lui Isus (Isaia 53,7, Ioan 1,29,36, Petru 1,19).
Porumbel (Sf.Spirit): reprezentarile Bunei Vestiri, Botezului, Rusaliilor, incoronarii Sf.Maria.
Pasarea Phoenix: simbolul autosacrificarii si invierii lui Isus.
Pelican (pasare despre care in vechime se credea ca-si zmulge penele de pe piept, spre a-si hrani puii cu propriul sange): simbolul sacrificiului lui Isus si simbolul Comuniunii (sacrament catolic).
Inorogul (faptura fabuloasa): simbolul Fiului incarnat si al Bunei Vestiri.
Cei 4 Evanghelisti: Vulturul (ridicarea la cer a lui Ioan), Taurul (spiritul de sacrificiu a lui Luca), Leul (forta invietoare a lui Marcu), Ingerul (Facerea Omului dupa Matei).
Pestele si acrostihul grec IHTYS (semn tainic de recunoastere al primilor crestini din sec.1-2, purtand initialele grecesti Isus Cristos Fiul Domnului Mantuitor).
Radacina Jesse: simbolul arborelui geneaologic al lui Isus, plecand de la Adam, apoi de la Jesse (tatal regelui David).

Atributele sfintilor

Sf.Ioan Botezatorul: barbos, imbracat intr-un vestmant de piele de camila, purtand in brate pe Isus (Mielul Domnului pe o carte) si tinand in cealalta mana o cruce lunga.
Sf.Stefan (primul martir crestin): avand in mana pietrele cu care a fost lapidat (ucis cu pietre) la Ierusalim.
Sf.Petru: cap rotund, barba obisnuita, tinand in mana cheile cerului si o cruce inversa.
Sf.Pavel: cap alungit, barba ascutita, tinand in maini o sabie si o carte.
Sf.Nicolae: cu 3 ducati de aur, pregatiti spre a fi aruncati inaintea unor fete sarace.
Sf.Cristofor (patronul calatorilor): cu copilul Isus pe umeri, rezemat de un toiag inalt, traversand un parau.
Sf.Gheorghe: infatisat calare pe un cal, ucigand un balaur cu o sulita.
Episcopul Dionysius: purtand pe brat propriul sau cap, dupa decapitare.
Ecaterina de Alexandria: incoronata, cu o roata si cu sabia cu care ar fi fost decapitata.
Cardinalul Hyeronimus (347-420, unul din cei 4 mari teologi ai bisericii vestice): cu un leu in brate.
Cavalerul Martin: taindu-si cu sabia mantia in doua.
Sf.Sebastian: legat de un copac, strapuns de sageti.
Apostolul Ioan: ca potir cu un sarpe.
Tiara: coroana papala, triplu etajata.
Toiag indoit la un capat: suportul de mers al unor prelati de rang superior.
Mitra: coroana episcopala.
Sabie: simbolul cavalerilor canonizati si al sfintilor decapitati.
Sulita: simbolul soldatilor canonizati.
Model de biserica (tinut in mana): dedicatie votiva in amintirea fondatorului unei biserici.
Arhanghelul Mihael
Strapungand balaurul cu spada;
Tinând balanta sufletelor in mâna in timpul Judecatii de Apoi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu